• Hem
  • För alla
    • För alla
    • Program 2021
    • Tema 2021
    • Höjdpunkter
    • Tidigare festivaler
    • Hitta hit
  • För skola
    • För skola
    • Program och bokning
    • Bokningsinformation
    • LiveLabbet
    • Experimentverkstaden
    • Tips för skola
    • Lärarhandledningar
    • Tidigare skolprogram
    • Lärarkonferens
  • Lärarkonferens
    • Lärarkonferens
    • Konferensprogram 2021
    • Medverkande
    • Bokning
    • Kontakt
    • Tidigare lärarkonferenser
  • Forum för forskningskommunikation
    • Forum för forskningskommunikation
    • Om FFF
    • Talare
    • Pre-conference – Pathways to Praxis
    • International Eftersnack
    • Dela med dig-utmärkelsen
    • Tidigare konferenser
    • Kontakt
    • FFF Pop-up
  • Filmer
  • Om festivalen
    • Om festivalen
    • Så fungerar festivalen
    • Jobba som värd
    • Partner
    • En hållbar festival
    • Rapporter
    • Press och media
    • Medverka / Participate
    • Historik
    • Kontakt
  • In English

Tidigare lärarkonferenser

Vetenskapsfestivalens lärarkonferens anordnades för första gången 2017 och är sedan dess ett årligt återkommande inslag i festivalen. Målet med konferensen är att kostnadsfritt erbjuda lärare inspiration och fortbildning. På den här sidan finner du tidigare teman och personer som medverkat vid konferensen.

Lärarkonferens 2020

2020: Framtidens lärare

Lärarkonferensen 2020 bestod av tre delar, ett livesänt evenemang, fördjupningsfilmer som fanns tillgängliga via på Vetenskapsfestivalens webb och en frågestund ett par dagar senare. Livesändingen bestod av forskare och experter i panelsamtal om högaktuella frågor på temat Framtidens lärare och avslutades med en humoristisk talkshow. Insikter om inkludering, hjärnkraft, ungas krishantering, värdeskapande lärande och digitalisering i skarpt läge. Det hela avrundas med underhållande fakta och påståenden med populära komikerna Fritte Fritzon och Ina Lundström. Alla medverkande i panelsamtalen hade även gjort ett förinspelat föredrag som blev en fördjupning av de ämnen som togs upp.

Inspelat material från Lärarkonferensen 2020.

Föredrag

Helene Grantz

Helene Grantz,
programsamordnare Lärande för hållbar utveckling och senior rådgivare för Världsnaturfonden WWF
Lära för förändring

Malin Gutestam

Malin Gutestam,
gymnasielärare och författare med starkt engagemang inom neurovetenskap
Rustad för lärande – nu och i framtiden

Frida Hylander

Frida Hylander,
Psykolog och utbildare, Klimatpsykologerna
Hur möter framtidens lärare klimatoroliga ungdomar?

Kristina Alexanderson

Kristina Alexanderson,
chef för internet i skolan på Internetstiftelsen
Digitaliseringen, lärandet och eleverna

Henrik Pallin

Henrik Pallin,
socionom, kurator och expert på ungas nätanvändning
Kampen om skärmtiden – hur skapar vi trygga barn online?

Lotta Ramqvist och Jeanette Borg

Lotta Ramqvist Iderbring och Jeanette Borg,
Skolverket inom skolutveckling och digitalisering
Skolverket: Lärande i en digital tid

Nathalie Sandstedt och Peter Karlberg

Peter Karlberg och Nathalie Sandstedt,
Skolverket arbetar med stöd för lärare med fokus på lärresurser
Skolverket: Lärande i en digital tid

Mats Widingson

Mats Widigson,
kommunal lektor, Center för skolutveckling
Att vara och göra inkludering

Maria Wiman

Maria Wiman,
högstadielärare, skoldebattör och författare, Årets pedagog 2019
Värdeskapande lärande med Årets Pedagog

Fritte Fritzson

Fritte Fritzson,
komiker och radiopratare

Ina Lundström

Ina Lundström,
komiker, skribent och journalist

2019: Digitalisering på schemat
– Riktigt och viktigt på nätet

Vad är riktigt och viktigt på nätet? Lärarkonferensen 2019 handlade bland annat om barn och ungas liv på internet, nätvett och hur källkritik kan läras ut i ett förändrat medielandskap.

Föredrag

Maria Dufva, Bonnier Fakta
Barn och ungas liv på nätet – brott och hälsa

Kristina Alexandersson,
Internetstiftelsen
Digital källkritik kräver att du förstår hur informations sprids på nätet …

Anders Thoresson
Streetsmart på nätet

Maria Heimer, Studentlitteratur
Barn och unga på nätet – Vad kan vi lära våra elever om digitala källor?

Anette Novak, Statens medieråd
Behöver vi ett medieborgarmärke?

Emma Frans, Volante förlag
Sant, falskt eller mittemellan?

Hanna Carlsson, Lunds universitet
Sök- och källkritik i grundskolan – en forskningsrapport

Workshops och samtal under konferensen

  • Barn och ungas liv på nätet – fördjupande samtal om brott och hälsa. Medverkande: Maria Dufva.
  • Sökmotorer, sökkritik och källtillit – Informationssökning och källkritik i praktiken. Medverkande: Maria Heimer
  • Vem säger det? Medverkande: Martin Törnros, RISE Interactive
  • Digital källkritik i praktiken. Medverkande: Anders Thoresson, frilansjournalist
  • Hur kan du arbeta med sökkritik. Medverkande: Boel Nygren, Internetstiftelsen
  • Klartänkt – ett skolmaterial om vetenskaplig metod och kritiskt tänkande. Medverkande: Åsa Sundelin, Nobelmuseet
  • Att undervisa om kritiskt tänkande med hjälp av historia. Medverkande: Camilla Sjöström, Forum för levande historia
  • Hur bra är du på medie- och informationskunnighet? Medverkande: Anette Novak & Ida Lithell, Statens medieråd
  • Sant, falskt eller mitt emellan? – så får du vetenskapskoll. Medverkande: Emma Frans, forskare och vetenskapsskribent

2018: Digitalisering på schemat – skarpt läge!

Konferensen fokuserade på att det höstterminen 2018 var dags för alla lärare att implementera digitalisering i den undervisning – på ett eller annat sätt. Hur förhåller du dig till allt det nya? Hur kan du och dina elever hitta rätt bland alla olika digitala verktyg på marknaden? Vad är positivt och vilka funderingar och farhågor finns?

Föredrag

Frida Monsén, Läsning mitt i bruset, Hur kan du som lärare integrera digital kompetens i dina ämnen?

Kristina Alexandersson,
Digital kompetens är inte bara programmering

Linda Liukas,
Create the Future

Lisa Söderlund,
Koda i skolan – varför då?

Marica Dahlstedt,
Skolans digitalisering – styrdokument och stöd

Ulrihca Malmberg,
Den digitala skolan, När praktik möter teori möter praktik

Workshops och samtal under konferensen

  • Barn och ungas liv på nätet – fördjupande samtal om brott och hälsa. Medverkande: Maria Dufva.
  • Sökmotorer, sökkritik och källtillit – Informationssökning och källkritik i praktiken. Medverkande: Maria Heimer
  • Vem säger det? Medverkande: Martin Törnros, RISE Interactive
  • Digital källkritik i praktiken. Medverkande: Anders Thoresson, frilansjournalist
  • Hur kan du arbeta med sökkritik. Medverkande: Boel Nygren, Internetstiftelsen
  • Klartänkt – ett skolmaterial om vetenskaplig metod och kritiskt tänkande. Medverkande: Åsa Sundelin, Nobelmuseet
  • Att undervisa om kritiskt tänkande med hjälp av historia. Medverkande: Camilla Sjöström, Forum för levande historia
  • Hur bra är du på medie- och informationskunnighet? Medverkande: Anette Novak & Ida Lithell, Statens medieråd
  • Sant, falskt eller mitt emellan? – så får du vetenskapskoll. Medverkande: Emma Frans, forskare och vetenskapsskribent

2017: Digitalisering på schemat – nutidens lärande i förskola och grundskola

Digitalisering och programmering blir ett obligatoriskt inslag i grundskolans läroplan från och med 1 juli 2018 – det fattade regeringen nyligen beslut om. Digitaliseringen handlar i mångt och mycket om att ge barn och unga ett grundläggande tänk som underlättar kunskapsinhämtning både i skolan och i livet i stort och som i förlängningen gör dem till digitalt kompetenta medborgare. Ett stort och viktigt uppdrag för alla som jobbar inom skolans värld. Vetenskapsfestivalen ville hjälpa lärarna att hitta de delar av digitaliseringsområdet som de kan jobba med i skolan och som på ett lättsamt sätt kan engagera både lärare och elever. På ett kravlöst sätt ville vi helt enkelt ge deltagarna lust och energi att komma igång!

Genom en kostnadsfri heldag fylld med informativa och inspirerande föredrag, roliga workshops och engagerande samtal lovade vi lärarna att gå hem upplysta och upplyfta! De deltagande lärarna fick bland andra lyssna till Linda Liukas, en internationellt känd och prisad kreativ eldsjäl som inspirerar och missionerar för att barn ska lära sig grundläggande kunskaper inom området digitalisering. Skolverket, Internetstiftelsen och Göteborgs universitet var på plats för att ge rättvisande fakta och historik samt grundläggande och utredande ”ABC-kunskap” inom området digitalisering. Även RISE Research Institutes of Sweden samt Microsoft bidrog till nya insikter genom intressanta framtidsspaningar. Därtill gav GR Utbildning Lärmiljöer, Kodcentrum och många många fler medverkande belysande exempel och värdefulla tips att ta med hem till klassrummet. Samtliga deltagare fick ta del av lyckade projekt och exempel från skolverkligheten och flera engagerade verksamheter erbjöd olika workshops där deltagarna fick prova läro- och hjälpmedel inom området. Allt detta för att öka förståelsen för vad digital kompetens är och varför det är så viktigt att arbete med det i skolan.

Föredrag

  • Lärarkonferens
    • Konferensprogram 2021
    • Medverkande
    • Bokning
    • Kontakt
    • Tidigare lärarkonferenser
HUVUDMÄN
PARTNERS Volvokoncernen Göteborg & Co Vinnova Sten A. Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur AstraZeneca Göteborg Energi Hasselbladstiftelsen Kungliga Vitterhetsakademien Erling-Perssons Stiftelse SKF Svenska kyrkan Volvo Cars
  • Läs mer om våra partner

Följ oss i sociala medier

Facebook
Twitter
Instagram
Vi använder oss av cookies för att göra din upplevelse bättre.OkLäs mer