• Hem
  • För alla
    • För alla
    • Tema
    • Program
    • Medverkande
    • Höjdpunkter
    • Tidigare festivaler
    • Hitta hit
  • För skola
    • För skola
    • Bokningsinformation
    • Lärarhandledningar
    • Nyheter för skola
    • Tidigare skolprogram
    • Lärarkonferens
  • Lärarkonferens
    • Lärarkonferens
    • Bokning
    • Medverkande vid lärarkonferensen
    • Föredrag
    • Workshops och samtal
    • Schema
    • Tidigare lärarkonferenser
  • Forum för forskningskommunikation
  • Filmer
  • Om festivalen
    • Om festivalen
    • Så fungerar festivalen
    • Jobba som värd
    • Partners
    • En hållbar festival
    • Rapporter
    • Press och media
    • Historik
    • Kontakt
  • Nyheter
  • English

Workshops och samtal

Barn och ungas liv på nätet – fördjupande samtal om brott och hälsa

Våra elever och barn är vana skärmanvändare och spenderar i många fall mycket egen tid på nätet. Men vet du vad de unga möts av med en skärm i handen och hur det sociala livet ute på nätet ser ut?

Kom och samtala med Maria Dufva som har lång erfarenhet av brottslighet kopplad till barn och unga på nätet. Ta gärna med dig egna case som du och övriga deltagare kan diskutera kring. Maria går igenom vilka varningstecken och fallgropar du som lärare och förälder bör känna till – allt för att du ska bli medveten om vad barnens liv på nätet innebär. En värld som erbjuder många utmaningar men också mycket gott, så länge vi vuxna finns där och vägleder och uppmärksammar.

Max antal deltagare: 60 pers/pass

Medverkande: Maria Dufva

Sökmotorer, sökkritik och källtillit - Informationssökning och källkritik i praktiken

Tillgången till internet gör att det finns en större mängd och variation av källor än vad som fanns innan internet kom till. Den stora utmaningen är därför inte att finna information utan att hitta information som är tillförlitlig och korrekt. I den här workshopen får du bland annat svar på frågorna: Hur fungerar en sökmotor? Varför skiljer sig sökresultatet åt för olika personer och vad gör en källa tillförlitlig? Till varje fråga ges konkreta undervisningsförslag.

Max antal deltagare: 40 pers/pass

Medverkande: Maria Heimer

Vem säger det?

I denna workshop diskuterar vi avsändarens betydelse för en text eller en bilds budskap, syfte och trovärdighet. Efter en kort presentation om digital källkritik diskuterar vi tillsammans hur en artikels budskap och trovärdighet förändras då avsändaren byts ut. Därefter skapar vi egna påhittade nyhetsartiklar i ett kostnadsfritt webbverktyg som också kan användas i den egna undervisningen.

Workshopen passar ett brett antal skolämnen såsom svenska, SO, NO, matematik, bild, hem- och konsumentkunskap, m.fl. Innehållet är främst riktat till årskurs 4-9 men går även utmärkt att arbeta med i lägre åldrar.

https://vemsagerdet.se/

Max antal deltagare: 30 pers/pass

Medverkande: Martin Törnros

Digital källkritik i praktiken

I denna workshop visar Anders Thoresson verktyg, arbetsmetoder och förhållningssätt som gör det möjligt att på ett aktivt sätt vara källkritisk på nätet. Innehållet spänner från de klassiska källkritiska frågorna till nätbaserade verktyg och råd gällande den personliga integriteten. Viktiga redskap som lärare behöver ha kunskap om och förmedla till sina elever i grundskolans alla stadier.

Max antal deltagare: 30 pers/pass

Medverkande: Anders Thoresson

Klartänkt – ett skolmaterial om vetenskaplig metod och kritiskt tänkande

Hur kan vi lära eleverna vetenskaplig metod på ett begripligt sätt? Klartänkt är ett material som består av fyra korta filmer och en lärarhandledning för att arbeta med vetenskaplig metod, tankefällor och argumentationsfel. Lärarhandledningen innehåller diskussionsfrågor, övningar och praktiska uppgifter som eleverna kan arbeta med i klassrummet.

Materialet är framtaget med högstadieelever som målgrupp men kan användas både med yngre och äldre elever. Under workshopen tittar vi på några av filmerna, gör ett par av uppgifterna och diskuterar hur materialet kan fungera i klassrummet för olika åldrar.

Max antal deltagare: 30 pers/pass

Medverkande: Åsa Sundelin

Sant, falskt eller mittemellan?

I tider av alternativa fakta, fejknyheter och halvsanningar är det viktigt att förstå varför vi ofta är irrationella och faktaresistenta och hur vi med vetenskaplig metod kan bli bättre på att skilja fakta från fiction. Vi behöver lära oss mer om hur information når oss och våra elever. Vilka mekanismer styr i en värld där sociala media har blivit världspolitik?
På ett lättsamt sätt förmedlar Emma Frans kritiskt tänkande och ett vetenskapligt förhållningssätt och berättar hur vi kan använda hennes metod i klassrummet.

Medverkande: Emma Frans

Att undervisa om kritiskt tänkande med hjälp av historia

I detta seminarium presenteras två digitala klassrumsmaterial som ger förutsättningar att samtala kring och praktiskt testa förmågor så som bland annat kritisk tänkande, källkritik, källtolkning och historiemedvetande. Det ena materialet handlar om Källkritik, historiebruk och rasism och övar elever i ett kritiskt tänkande med hjälp av originalkällor som ger en komplex bild av historiska händelser. Det anda materialet, Propaganda – risk för påverkan, syftar till att öva elevers kritiska tänkande och förmåga att se problematiska budskap. Materialet är anpassat för högstadiet.

Obs! Ta gärna med egen Ipad eller dator till detta seminarium.

Max antal deltagare: 30 pers/pass

Medverkande: Camilla Sjöström

Genomskåda avsändaren – bli en propagandaavslöjare!

Hur blir vi propagandaavslöjare? Dagligen möts vi av allt från vinklade budskap till ren propaganda. Tillsammans lär vi oss vilka tekniker en propagandist använder, hur olika avsändare ser ut och beter sig och framför allt hur en målgrupp väljs ut och söks upp. Vi lär oss också grunderna i hur en bild analyseras och avslutar med att rada upp några bra verktyg för en Första hjälpen för oss globala nätmedborgare. Alla kan genomskåda avsändarna och blir propagandaavslöjare!

Max antal deltagare: 25 pers/pass

Medverkande: Carina Milde

Hur analyserar och undervisar vi film som skildrar det förflutna?

Samtalet gör nedslag i några välkända historiska filmer och förklarar hur du med enkla medel kan lära dig och dina elever grunderna i analys av filmers stil och berättande. Vi diskuterar rörliga bilders värde och användbarhet som historiska källor, men förhåller oss också till den digitala teknikens inverkan på filmers trovärdighet och sanningsanspråk.

Max antal deltagare: 30 pers/pass

Medverkande: Mats Jönsson

Vad behöver en medieborgare kunna?

Statens medieråd har regeringens uppdrag att stärka samverkan mellan aktörer som arbetar med medie- och informationskunnighet (MIK). Tillsammans kan vi verka för stärkt MIK hos alla medborgare. Skolan och lärarna spelar en central roll. Men vad måste vi kunna för att navigera i medielandskapet på ett medvetet och säkert sätt? Vilka behörigheter bör räknas in?

Du som är lärare, skolbibliotekarie eller annan pedagogisk personal som arbetar med MIK i någon form: Kom till Statens medieråds workshop och bidra med din kunskap och dina perspektiv! – de är viktiga inspel i vårt vidare arbete.

Max antal deltagare: 40 pers/pass

Medverkande: Anette Novak

Sök- och källkritik i grundskolan – en forskningsrapport

Ungdomar lever stora delar av sina liv på internet, inte sällan med några få sociala medier som ingångar till omvärlden. Den källkritik elever får lära sig i skolan tycks dock ha brister i kopplingen till de utmaningar dagens digitala informationsflöden medför. Studien ”Sök- och källkritik i grundskolan – en forskningsrapport” är en kvalitativ studie om undervisning och bedömning av informationssökning och källkritik i Samhällskunskap och Svenska i årskurs nio.

  • Lärarkonferens
    • Bokning
    • Medverkande vid lärarkonferensen
    • Föredrag
    • Workshops och samtal
    • Schema
    • Tidigare lärarkonferenser
HUVUDMÄN
PARTNERS Sten A. Olssons stiftelse för forskning och kultur Formas Astra Zeneca Folkuniversitetet Göteborg Energi Hasselbladstiftelsen Jacob Wallenbergs stiftelse Kungliga Vitterhetsakademien Natur & Kultur Erling-Perssons Stiftelse RISE Skanska Svenska kyrkan Sveriges Ingenjörer Unionen Volvo Västra Götalandsregionen Älvstranden Utveckling
  • Läs mer om våra partners

Följ oss i sociala medier

Facebook
Twitter
Flickr
Instagram
Vi använder oss av cookies för att göra din upplevelse bättre.OkLäs mer