• Hem
  • För alla
    • För alla
    • Tema
    • Program
    • Medverkande
    • Höjdpunkter
    • Tidigare festivaler
    • Hitta hit
  • För skola
    • För skola
    • Bokningsinformation
    • Lärarhandledningar
    • Nyheter för skola
    • Tidigare skolprogram
    • Lärarkonferens
  • Lärarkonferens
    • Lärarkonferens
    • Bokning
    • Medverkande vid lärarkonferensen 2018
    • Föredrag
    • Workshops
    • Schema
    • Tidigare lärarkonferenser
  • Forum för forskningskommunikation
  • Filmer
  • Om festivalen
    • Om festivalen
    • Så fungerar festivalen
    • Jobba som värd
    • Partners
    • En hållbar festival
    • Rapporter
    • Press och media
    • Historik
    • Kontakt
  • Nyheter
  • English

Medverkande vid lärarkonferensen 2018

Linda Liukas är programmerare, sagoberättare, illustratör och inspiratör. Hon är från Finland och mästarinnan i kreativa sätt att lära oss om teknik. Hennes barnböcker Hej Ruby – äventyr i datorernas magiska och Hej Ruby och datorns hemliga port värld handlar om programmering, problemlösning och om hur datorer fungerar. Linda har studerat ekonomi, design, teknik och produktutveckling vid Aalto-universitetet och Stanford University samt arbetat för utbildningsföretagen edutech och Codecademy. Hon är en centralgestalt inom programmeringsvärlden och medgrundare av Rails Girls, en världsomspännande ideell rörelse som lär ut programmering till unga tjejer.

Frida Monsén är legitimerad lärare i svenska, föreläsare, processledare och författare till boken Digital kompetens i skolan och klassrummet (N&K). Hon har i många år arbetat med projekt rörande skola och digitalisering, både i och utanför klassrummet, bland annat för Skolverket. Hon är nu fristående konsult med lärande, digitalisering och gamification som spetskompetens och driver egna EdTech-bolaget Blixtjakten.

Kristina Alexandersson är chef för Internet i skolan, Internetstiftelsen. Hon är också ansvarig för Webbstjärnan, en skoltävling för elever där de under handledning av sina lärare publicerar skolarbete på internet. Detta hjälper eleverna att få kunskap både i källkritisk granskning och som medvetna medieproducenter. Kristina är i grunden lärare i svenska och samhällskunskap. Hon är av regeringen utsedd till expert i Digitaliseringskommissionen.

Lisa Söderlund är ansvarig för pedagogik på den ideella föreningen Kodcentrum som introducerar barn till programmering och digitalt skapande. Kodcentrum har kodstugor runt om i landet där barn 10-12 år möter ideellt engagerade volontärer med kunskap inom programmering, IT och pedagogik. På sajten Kodboken.se finns material, tips och inspiration för alla som vill introducera barn till att skapa med kod.

Ulrihca Malmberg arbetar som lärare i matematik, naturkunskap och geografi på Södra Latins gymnasium. Hon har tidigare arbetat i grundskolan med matematik samt förstelärare i NO och teknik för årskurs 5-9 och även varit matematikutvecklare för Lidingö stad. Ulrihca fick tillsammans med Cecilia Christiansen Guldäpplet 2017 för deras arbete med att integrera det digitala i undervisningen och sprida kunskapen vidare till kollegiet.

Marica Dahlstedt är undervisningsråd på Skolverket, avdelningen för Läroplaner. Hon har ett särskilt ansvar för matematikämnet där digitalisering och programmering är en del av innehållet i kursplanen.

Jessica Berglund, innehållsproducent på den ideella föreningen Kodcentrum, samt volontärer från Kodcentrum Göteborg.

Johan Sanderoth är medgrundare till den digitala läromedelsplattformen EdQu. Han är civilingenjör från en lärarfamilj och älskar att diskutera och lära sig mer om hur tekniken kan bidra till bestående förbättringar av skolresultaten.

Reza Saleh är strategisk ledare för program och utbildning på Berättarministeriet. Hon har sedan start utvecklat alla Berättarministeriets skolprogram. Reza är även gymnasielärare i grunden och har erfarenhet av samverkan mellan privat och offentlig sektor.

Petra Kloo Vik är ansvarig för barn- och ungdomsverksamheten hos Göteborgs Symfoniker.

Eva Essvik är publik- och affärsutvecklare hos Göteborgs Symfoniker.

Christer Hedberg är kreatör och workshopfacilitator på Stendahls, med passion för lärande och samarbete.

Erik Einebrant är en interaktionsdesigner med bakgrund i datavetenskap. Som en passionerad speldesigner fokuserar många av sina projekt på hur spel och idéer för speldesign kan tillämpas i olika sammanhang, inte bara begränsade till spel. Han är också ett stort fan av kreativ användning av teknik och tycker om att utforska nya sätt att använda och förstå verktyg och material.

Martin Törnros har en civilingenjörsexamen i datavetenskap och en MSE-examen inom medieteknik, båda från Linköpings universitet. Hans fokusområden är interaktionsdesign och visualisering, och han var tidigare baserad utanför Washington DC och visualiserade rymdväderevenemang för NASA. Martin gillar att kombinera konst, vetenskap och teknik, ett intresse som förde honom till Irland för att studera interaktiv ljud- och videokonst.

Sofia Serholt är fil. dr i Tillämpad IT med inriktning mot utbildningsvetenskap, där hennes forskning genomsyras av etiska och kritiska perspektiv. Hon är utbildad lärare med examen avsedd för undervisning i engelska i grundskolans senare år och i gymnasieskolan, och för pedagogisk verksamhet i lärande och IKT. Just nu arbetar hon som postdoktoral forskare inom interaktionsdesign vid Chalmers tekniska högskola, och som forskarassistent inom barn–robot interaktion vid Högskolan Väst.

Karolina Kjellberg är författare till böckerna om Pi och Powerbollarna. Hon har arbetat med läkemedelsforskning, doktorerade på London School of Pharmacy och läste till civilingenjör i kemiteknik vid Kungliga Tekniska högkolan.

Anna Colbiörnsen Norbye skapar projekt kopplade till Pi och Powerbollarna. Efter civilingenjörsexamen i Kemiteknik vid Kungliga Tekniska Högskolan har hon arbetat med managementkonsulting, affärsutveckling och projektledning främst inom MedTech-industrin.

Övriga medverkande: Berättarministeriet, bNosy, Digitalverkstan, EdQu, Göteborgs universitet, Natur & Kultur Läromedel, Skolverket, Volante förlag med flera.

  • Lärarkonferens
    • Bokning
    • Viktigt att veta
    • Medverkande vid lärarkonferensen 2018
    • Föredrag
    • Workshops
    • Schema
    • Tidigare lärarkonferenser
HUVUDMÄN
PARTNERS Sten A. Olssons stiftelse för forskning och kultur Formas Astra Zeneca Folkuniversitetet Göteborg Energi Hasselbladstiftelsen Jacob Wallenbergs stiftelse Kungliga Vitterhetsakademien Natur & Kultur Erling-Perssons Stiftelse RISE Skanska SKF Svenska kyrkan Sveriges Ingenjörer Unionen Volvo Västra Götalandsregionen Älvstranden Utveckling
  • Läs mer om våra partners

Följ oss i sociala medier

Facebook
Twitter
Flickr
Instagram
Vi använder oss av cookies för att göra din upplevelse bättre.OkLäs mer