• Hem
  • För alla
    • För alla
    • Tema
    • Program
    • Medverkande
    • Höjdpunkter
    • Tidigare festivaler
    • Hitta hit
  • För skola
    • För skola
    • Bokningsinformation
    • Lärarhandledningar
    • Nyheter för skola
    • Tidigare skolprogram
    • Lärarkonferens
  • Lärarkonferens
    • Lärarkonferens
    • Bokning
    • Medverkande vid lärarkonferensen 2018
    • Föredrag
    • Workshops
    • Schema
    • Tidigare lärarkonferenser
  • Forum för forskningskommunikation
  • Filmer
  • Om festivalen
    • Om festivalen
    • Så fungerar festivalen
    • Jobba som värd
    • Partners
    • En hållbar festival
    • Rapporter
    • Press och media
    • Historik
    • Kontakt
  • Nyheter
  • English

Föredrag

The ultimate team of the future
- the kid and the computer

Magic has entered our world. It’s in our pockets, anticipating our needs, thin and glossy and foreign. The world is increasingly run by computers and the best work colleague of the future is the computer. But how welll do we know this new colleague and it’s strengths? The graphical interface, the sleek containers and sealed boxes hide a lot of complexity. How does electricity turn into logic, how does logic create ones and zeroes? Take a leap like Alice in Wonderland and learn about the future of work. We should prepare our children to a world where every problem is a computer problem – make them ready to engage.

Observera att föredraget hålls på engelska. 

Linda Liukas är programmerare, sagoberättare, illustratör och inspiratör. Hon är en centralgestalt inom programmeringsvärlden och medgrundare av Rails Girls, en världsomspännande ideell rörelse som lär ut programmering till unga tjejer.

Läsning mitt i bruset

Hur kan du som lärare integrera
digital kompetens i dina ämnen?
Vad innebär det egentligen att vara digitalt läskunnig? Hur ska man få eleverna att fokusera på rätt saker i det digitala bruset? Hur kan du som lärare utveckla dina elevers förmåga att läsa och förstå interaktiva texter, uttrycka sig med digitalt skapande och delta som goda samhällsmedborgare i det digitala samhällslivet?  I det här seminariet får du konkreta metoder för att integrera digital kompetens på ett naturligt sätt i din ordinarie undervisning.

Frida Monsén är legitimerad lärare i svenska, föreläsare, processledare och författare till boken Digital kompetens i skolan och klassrummet (N&K). Hon har i många år arbetat med projekt rörande skola och digitalisering, både i och utanför klassrummet.

Koda i skolan – varför då?

I juli börjar de nya läroplansförändringarna att gälla. Som en del av digital kompetens finns programmering med som ett centralt innehåll för matematik och teknik och kan även användas i andra skolämnen och ämnesintegrerat som en del av digitalt skapande. Men vad är det egentligen som eleverna ska lära sig och varför? Vilka förmågor övas? Hur kan programmering bli ett kreativt verktyg för olika skolämnen? Och hur kan lärare och elever som aldrig tidigare programmerat, komma igång med att koda i skolan? På Kodboken.se finns lektionsmaterial och lärarhandledningar på fyra teman, baserade på riktiga uppdrag från svenska IT-företag som Spotify, Paradox Interactive och Karma. Med kunskapsbasen ”Fatta koden” och ett digitalt läromedel på www.edqu.se kan elever och lärare träna och lära sig om programmering, datalogiskt tänkande och digital kompetens. Här kan läraren också testa och utvärdera om elevernas förståelse har ökat.

Lisa Söderlund är ansvarig för pedagogik på den ideella föreningen Kodcentrum som introducerar barn till programmering och digitalt skapande. Kodcentrum har kodstugor runt om i landet där barn 10-12 år möter ideellt engagerade volontärer med kunskap inom programmering, IT och pedagogik.

Den omöjliga (?) röran
av teori, praktik och trend
i det digitala klassrummet

En lärares tappra försök att utveckla
elevernas lärande med stöd av digital teknik
Vi tittar på en del myter kring det digitala klassrummet. Vad säger egentligen forskningen – ger det digitala alltid ett mervärde när vi kommer till elevernas lärande? Hur bör egentligen en skola organisera sitt IKT-arbete på ett funktionellt sätt? Vad fungerar bäst? Ulrihca Malmberg kopplar forskningsrönen till praktiskt arbete i klassrummet. Hon berättat både sådant som har fungerat bra men även det som inte fungerat… Exempel visas från bland annat det flippade klassrummet, simuleringar, programmering, stöd utanför klassrummet och elevers träning i att själva kunna använda digitala resurser. Allt med syftet att utveckla elevernas lärande. Allt med syftet att utveckla elevernas lärande.

Ulrihca Malmberg arbetar som lärare i matematik, naturkunskap och geografi på Södra Latins gymnasium. Hon har tidigare arbetat i grundskolan med matematik samt förstelärare i NO och teknik och även varit matematikutvecklare för Lidingö stad. Ulrihca fick Guldäpplet 2017 för arbete med att integrera det digitala i undervisningen och sprida kunskapen vidare.

Digital kompetens är
inte bara programmering

Vad innebär egentligen begreppet programmering? Är det detta som räknas som ”digital kompetens”? Vilka färdigheter väntas vi som lärare ge våra elever och vilken nytta har detta för dem i framtiden?

Kristina Alexandersson är chef för Internetstiftelsens skolsatsning, kommer att föreläsa om att digital kompetens inte bara handlar om programmering. Hon ger i sin presentation en bild av hur viktigt det är att vi i samtalet om digital kompetens också lyfter andra färdigheter än bara programmering. För vad är egentligen ”det nya” som ska läras ut och hur kan det används det på ett relevant och givande sätt – för både pedagoger och elever.

  • Lärarkonferens
    • Bokning
    • Viktigt att veta
    • Medverkande vid lärarkonferensen 2018
    • Föredrag
    • Workshops
    • Schema
    • Tidigare lärarkonferenser
HUVUDMÄN
PARTNERS Sten A. Olssons stiftelse för forskning och kultur Formas Astra Zeneca Folkuniversitetet Göteborg Energi Hasselbladstiftelsen Jacob Wallenbergs stiftelse Kungliga Vitterhetsakademien Natur & Kultur Erling-Perssons Stiftelse RISE Skanska SKF Svenska kyrkan Sveriges Ingenjörer Unionen Volvo Västra Götalandsregionen Älvstranden Utveckling
  • Läs mer om våra partners

Följ oss i sociala medier

Facebook
Twitter
Flickr
Instagram
Vi använder oss av cookies för att göra din upplevelse bättre.OkLäs mer